Вербална комуникация – значение, видове и 12 техники

Две са основните умения, които трябва да имате: ефективно говорене и ефективно слушане.

12 начина как да овладеете изкуството на общуването

Вербалната комуникация е силно качество, за всеки, който го има. Тя включва разговорите с други хора, както и писмената комуникация.

За щастие, това е умение, което лесно можем да научим и усвоим, ако имаме в предвид някои неща.

Имате на разположение много инструменти, докато общувате; просто трябва да сте наясно с тях и след това да ги използвате целенасочено. 

Какво е вербална комуникация ?

Вербалната комуникация е този вид комуникация при която се използва писмена форми и разговор , чрез което предаваме нашето съобщение и информация на друг човек. . 

С други думи, ние използваме думи, за да изразим себе си, чувствата и мислите си, чрез устно общуване. Да, дори когато си пишем с някого, това се счита за вербална комуникация. 

Ние използваме комуникация от момента, в който се събудим сутрин, до момента, в който затворим очи през нощта. Хората сме социални същества ето защо трябва да развиваме в себе си вербалната комуникация.

Какви видове общуване има ?

Има два основни два типа комуникация – вербална и невербална комуникация.

Според проучвания на Националната библиотека по комуникацията се доказва, че невербалната комуникация е много по-важна и ефективна от вербалната комуникация.

Така е, защото езикът на тялото и изражението на лицето ни могат да надникнем много по-навътре от думите.

С течение на времето може да успеем да се научим как да контролираме някои знаци в лицето или тялото си, но има знаци и реакции, които човек не може да контролира и затова невербалната комуникация е толкова важна.

Кои са основните умения за вербална комуникация?

Две са основните умения, които трябва да имате:

  • Ефективното говорене
  • Активното слушане

Ефективното говорене включва три основни области: думите, които избирате да кажете, как ги казвате и как ги подсилвате с невербална комуникация.

Активното слушане е важно умение. Въпреки това, когато общуваме, ние сме склонни да изразходваме много повече енергия, за да обмислим какво ще кажем, отколкото да слушаме другия човек.

Колкото по-добри ставате при използването на тези 12 начина, толкова по -добре ще общувате.

1. Първо познайте аудиторията си

Всяка аудитория е уникална по отношение на предпочитания, ниво на разбиране, вярвания и отношение.

Анализът на аудиторията е от съществено значение, тъй като ви помага да развиете подход, съсредоточен върху аудиторията, което ще помогне на комуникацията с тях.

2. Бъдете добър слушател

Никога не подценявайте силата да слушате какво казват другите. 

В човешката природа е желанието ни да бъдем чути. Кара ни да се чувстваме ценени и уважавани, нали?

Тайната е да се съсредоточите върху това да бъдете активен слушател, а не пасивен. 

Ако вместо прекъсвате даден човек, просто го слушайте и това ще доведе до още по-добра комуникация.

Когато говорите с някого, бъдете сигурни, че той има вашето неразделено внимание. 

Например, не изпращайте текстови съобщения, докато говорите с тях или си пипайте телефона. 

3. Спрете да довършвате изреченията на други хора

Може би си мислите, че ще сте полезни, когато по средата на разговор, довършите изречението на някой, но това е грубо отношение и не е правилно.

Вие буквално поемате контрола над разговора и това може да откаже човека стещу вас, да споделя повече.

4. Емоция

Емоцията, която имате докато говорите е много, много важно.

 Ключът тук е да покажете емоция, без да „изпадате в емоции“. Емоциите могат да бъдат много ефективен комуникатор. 

Например : показването на гняв може да покаже, че сте много сериозни за нещо (стига да не се ядосвате често). 

Ако дори в разговр, започнете да плачете, това че вие говорите със страст за това.

 Ако в разговора вие се смеете, това ще покаже, че имате забавна страна и не се приемайте твърде сериозно. 

Емоцията, която се контролира, е мощен комуникатор.

5. Очите ти

Очите могат да бъдат много мощен инструмент в комуникацията. Знаете ли старата поговорка „очите са прозорец към душата ви“? Вярно е. 

Помислете само колко неща казва една майката на новороденото си, когато се вгледа в очите им, или какво си казват двама влюбени само с очите. Очите говорят много.

Ако говорите с някой, а той гледа винаги на друга страна, това значи, че той не е активен в този разговор.

Когато говорите с някого, погледнете го. Обърнете им внимание с очите си.

 Слушайте ги с очите си. Общувайте с тях, че са важни.

6. Поискана обратна връзка

Понякога се нуждаете от друга гледна точка, за да откриете нещата, които се нуждаят от подобрение – области, които може да пренебрегвате, но са от решаващо значение за вашите комуникационни умения.

Можете да поискате обратна връзка от членове на вашия екип, колеги, служители, мениджъри и дори от човека до Вас.

7. Прочетете преди изпращане

Комуникацията върви в двете посоки и следователно препрочитането един прост имейл, може да има голямо значение за човека от другата страна.

По този начин можете да коригирате правописните и граматическите грешки.

8. Водете си бележки

Записването на важните точки е от съществено значение, особено когато сте на среща. 

Това е начин да се избегнат обърквания и да се гарантира, че не пропускате нищо важно. 

Така че, не разчитайте само на паметта си.

9. Помислете, преди да говорите

Не бъдете този човек, който говори това, което първо му идва на ум. 

Това е навик, който предизвиква неудобства. 

Преди да отговорите, отделете малко време, за прецените какво точно да отговорите и как това би помогнало на разговора ви.

10. Говорете бавно

Да, бавното говорене също може да помогне за подобряване на вашите комуникационни умения.

 Ще имате време да мислите и да формулирате изречения по-ефективно, така че да можете да комуникирате ясни и лесно смилаеми изречения.

11. Следете езика на тялото си

Езикът на тялото ви не трябва да противоречи на това, което казвате и да обърка човека срещу Вас. 

Той включва изражението на лицето, позицията на тялото, жестовете на очите и начина, по който взаимодействаме с това, което докосваме.

Визуалните знаци могат да съобщят на другите как се чувствате емоционално и това може да повлияе на вашата комуникация.

Пълна статия за езика на тялото, ще намерите в сайта ни.

12. Не се фокусирайте върху това да сте прави

Ефективната комуникация не винаги е да спечелите спор или да наложите идеята си над човека срещу вас всичко е в това да слушате и разбирате другите.

Ако сте прави всеки път, когато разговаряте с някого, това означава, че другият човек винаги греши. Без съмнение това не може да е истина.

Усмихвайте се често

Усмивката може да направи чудеса в разговорите ви. 

Тази блестяща усмивка е знак за положително отношение и кара хората, на които говорите, да реагират положително.

Красимир Димитров е създател и автор на сайта "За нея". Всички статии се създават с цел полезна и актуална информация на читалните и спазват стандартите за полезност и изчерпателност по всяка тема. Може да се свържете с нас на zaneqinfo@gmail.com.